Taşıma Araçlarına Kamera Mecburiyeti

T.C.
EDİRNE VALİLİĞİ
İl Emniyet Müdürlüğü
Sayı: E-82601776-92125-2025030314551578308
Konu: TEKNİK İNCELEME
KOMİSYONU – YENİ
MEVZUAT İNCELEME
DAĞITIM YERLERİNE
E-İMZALI
06.03.2025
İlgi: 25.02.2025 tarihli ve 2025022110143698015 sayılı yazı.
İller İdaresi Genel Müdürlüğünün 04.07.2017 tarih ve 23635644-249-78125 sayılı yazısına
istinaden şehir içi yolcu taşımacılığında kullanılan taksi, minibüs ve otobüs cinsi taşıtlara kamera sistemi
ve görüntü kayıt cihazı vb. sistemlerin kurulması uygulamasının ilimizde faaliyette bulunan taşıtlara
uygulanmasının sağlanması amacıyla 21.08.2024 tarihinde İl Trafik Komisyonu Başkanlığı toplanmıştır.
İl Trafik Komisyonu Başkanlığının 21.08.2024 tarih ve 2024/05-01 sayılı kararında: “takılacak kamera ve
sistemlerin standartlara uygunluğu ve kayıtların nerede-ne şekilde tutulacağına dair, Edirne Belediye
Başkanlığından, Edirne İl Emniyet Müdürlüğü Bilgi Teknolojileri ve Haberleşme Şube Müdürlüğünde, İl
Jandarma komutanlığından, İl Milli Eğitim Müdürlüğünden, Trakya Üniversitesi Rektörlüğünden
konularında uzman personelin katılımı ile ‘Teknik Inceleme Komisyonu’ oluşturulması ve komisyonca
İçişleri Bakanlığının 25.10.2017 tarihli Bakanlık Genelge No:2017/7 ve EGM Genelge No:2017/29 sayılı
genelgeleri kapsamında müracaatta bulunan şirketlerin evrakları üzerinde inceleme yapılarak
oluşturulacak raporun İl Trafik Komisyonuna sunulmasının uygun olacağı” değerlendirildiği bildirilmiştir.
İl Trafik Komisyonunun 21.08.2024 tarihli karanna istinaden 26.11.20241. Komisyon
Toplantısı, 24.12.2024 – 2. Komisyon Toplantısı, 16.01.2025 – 3. Komisyon Toplantısı, 11.02.2025 – 4.
Komisyon Toplantısı yapılmış olup, 4. Komisyon Toplantısında 4 (dört) firmanın evraklarının
onaylanabileceği hususu oy birliği ile kabul edilerek İl Trafik Komisyonu Başkanlığına sunulmuştur.
18.02.2025 tarihli ve 32817 sayılı Resmi Gazete de yayımlanan: ‘Araçlanın İmal Tadil Ve
Montajı Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’ hükümlerinin 7. Maddesinde;
26.10.2016 tarihli ve 29869 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların İmal, Tadil ve Montajı
Hakkında Yönetmeliğin Ek maddelerinden Ek XVI’nın yürürlükten kaldırıldığı ve Ek VI’mn 4.1
maddesinin: ‘M1, M2 ve M3 kategorisi araçlara, araç takip sistemi, kamera sistemi, görüntü kayıt cihazı,
acil durum butonu montajı başlığı altında düzenlendiği görülmektedir.
İlgi sayılı yazıda, mevzuat hükümlerinde 18.02.2025 tarihli ve 32817 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan: ‘Araçların İmal Tadil Ve Montajı Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair
Yönetmelik’ kapsamında değişiklik olduğu hususu İl Trafik Komisyonu Başkanlığı tarafindan
bildirilerek, Teknik İnceleme Komisyonu tarafindan yapılan çalışmaların güncellenmiş bulunan yeni
hükümler çerçevesinde yeniden değerlendirilerek sonuç hakkında İl Trafik Komisyonu Başkanlığına bilgi
verilmesi istenilmiştir.
Bu bağlamda; Teknik İnceleme Komisyonu üyeleri tarafindan yapılan şifai görüşmede,
08.04.2025 günü 5. Teknik İnceleme Komisyonu toplantısı yapılması planlanmıştır. Müracaatta bulunmak
isteyen firmalann ekte yer alan ‘Dikkat Edilecek Hususlar’ başlığı altında yer alan isterleri karşılayan
dosyalarını hazırlayarak en geç 07.04.2025 günü saat 16:00’a kadar İl Emniyet Müdürlüğü Bilgi
Teknolojileri ve Haberleşme Şube Müdürlüğüne teslim etmeleri gerekmekte olup, konu hakkında
Bu bdge, güvenli elektronik imza ile ımzalanmıştr
Belge Doğrulama Koduf102d061-306f-4227-Bec2-a3f30d72fc00
Adres Istasyon Mah Inci Sok No:23
Telefon/Fax: 0 284 213 92 40-6512/0 284 213 92 45
1/2
Кер emniyetgenelmudurlugu@hs01 kep tr
Belge Doğrulama Adresi:https://eimza egm.gov.tr
Ayrıntılı Bilgi: Burak DOLGUN
Unvanı :Komiser
Elektronik Ag: www.edirne.pol tr
E-İMZALI
kurumsal internet sitelerinin Duyurular kısmında paylaşım yapılması hususunda gereğini Edirne Valiliği,
Edirne Belediye Başkanlığı, Edirne 1l Emniyet Müdürlüğü Bilgi Teknolojileri ve Haberleşme Şube
Müdürlüğü ile Edirne Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanlığından (Yazı elden teslim edilecek),
08.04.2025 günü yapılması planlanan 5. Teknik İnceleme Komisyonu toplantısına komisyon üyelerinin
katılım sağlaması hususunda bilgi edinimini Edirne il Emniyet Müdürlüğü Bilgi Teknolojileri ve
Haberleşme Şube Müdürlüğü, Edirne İl Jandarma Komutanlığı, Trakya Üniversitesi Rektörlüğü, Edirne İl
Milli Eğitim Müdürlüğü ve Edirne Belediye Başkanlığından, Edirne Valiliği İl Trafik Komisyonu adına iş
takibinin yapılması ve alt komisyon olan Teknik İnceleme Komisyonu ile koordinasyonun sagl2025
hususunu Edirne Il Emniyet Müdürlüğü – Trafik Tescil ve Denetleme Şube Müdürlüğünden rica ederim.
Sıdkı ZEHİN
Vali a.
Vali Yardımcısı
Ek: DİKKAT EDİLECEK HUSUSL AR.doсx
Dağıtım:
Gereği:
Edirne Valiliğine, Edirne Belediye Başkanlığına,
Bilgi Teknolojileri Ve Haberleşme Şube
Müdürlüğüne
Bilgi:
Edirne İl Jandarma Komutanlığına, Trakya
Üniversitesi Rektörlüğüne, Edirne Îl Milli Eğitim
Müdürlüğüne
Bubelge, güvenli elektromik imza ile imzalanmustır
Belge Doğrulama Koduif102d061-306f-4227-8ec2-a3f30d72fc00 Belge Doğrulama Adresi: https//eimza egm govir
Adres İstasyon Mah İnci Sok No:23 Ayrıntılı Bilgi: Burak DOLGUN
Telefon/Fax: 0 284 213 92 40-6512/0 284 213 92 45 Unvan :Komiser
Кeр emniyetgenelmudurlugu@hs01.kep.tr Elektronik Ag: www.edirne pol.tr
2/2
DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
- DİLEKÇE
(FİRMA KAŞESİ İLE FİRMA SAHİBİ/YETKİLİSİ VEYA FİRMA TARAFINDAN İMZA YETKİSİ VERİLEN
KİŞİ TARAFINDAN İMZALI OLMALIDIR. TEKLİF EDİLEN CİHAZLARIN BİRBİRLERİ İLE
EŞLEŞTİRİLEREK “ARAÇ TAKİP SİSTEMİ + KAMERA + NVR + ACİL DURUM BUTONU” MARKA
MODEL BİLGİLERİ DİLEKÇE İÇERİĞİNDE BELİRTİLMİŞ OLMALI, DİLEKÇELERİN EDİRNE
VALİLİĞİ İL TRAFİK KOMİSYONU BAŞKANLIĞI – TEKNİK İNCELEME KOMİSYONUNA YAZILMASI
GEREKMEKTEDİR.) - YETKİ BELGESİ
(KULLANILACAK CİHAZLAR İLE İLGİLİ CİHAZ ÜRETİCİSİ FİRMA TARAFINDAN VERİLECEK OLAN
BELGE, CİHAZ FÍRMANIN KENDİ ÜRETİMİ İSE YERLİ ÜRETİM BELGESİ OLMALIDIR.) - TİCARET ODASI FAALİYET BELGESİ
(TEKLİF VEREN FİRMANIN ADRESİNİN KAYITLI OLDUĞU İL SINIRLARI İÇERİSİNDE FAALİYET
YÜRÜTEN İLGİLİ TİCARET ODASI TARAFINDAN TANZİM EDİLEN BELGE) - DATA SHEET VERİLERİ
(TEKLİF EDİLEN CİHAZLARIN DATA SHEET’LERİNİN FİRMA KAŞESİ VE FİRMA YETKİLİSİ
İMZALI/ONAYLI BELGESİ OLMALIDIR. VERİLER FİRMALARIN WEB SİTELERİNDEN TEYİT
EDİLEBİLİR/ONAYLANABİLİR OLMALIDIR.) - CİHAZLARIN GRUPLANMASI
(FİRMALAR TARAFINDAN BİRDEN FAZLA TÜR CİHAZ ÖNERİLECEK İSE, ARAÇ TAKİP SİSTEMİ +
KAMERA + NVR + ACİL DURUM BUTONU CİHAZLARININ EŞLEŞTİRİLEREK AYRI AYRI
DOSYALARI HAZIRLANMALI) - KARAYOLLARI TRAFİK YÖNETMELİĞİNE UYGUN OLMALIDIR
(29.11.2024 TARİH VE 32737 SAYILI KARAYOLLARI TRAFİK YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK’TE BELİRTİLEN DEĞİŞİKLİKLERE UYGUN OLDUĞU FİRMA
TARAFINDAN TAAHHÜT EDİLMELİDİR.) - 18.02.2025 TARİHLİ VE 32817 SAYILI RESMİ GAZETE’DE YAYIMLANAN: ‘ARAÇLARIN
İMAL TADİL VE MONTAJI HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
YÖNETMELİK’ HÜKÜMLERİ
(26.10.2026 TARİHLİ YÖNETMELİK EK XVI YÜRÜRLÜKTEK KALDIRILARAK AŞAĞIDA YER ALAN
MADDELER EKLENMİŞTİR. TEKLİF EDİLECEK OLAN CİHAZLAR AŞAĞIDA YER ALAN İSTERLERİN
TAMAMINI KARŞILACAK ŞEKİLDE OLMALIDIR)
7.1. Araç Takip Sistemi Montajı
7.1.1. Araç takip sistemi; GPS¹, GLONASS2, BeiDou³, GALILEO uydu sistemlerinden en
az biri ile uyumlu olmalıdır.
7.1.2. Aracın gerçek zamanlı konumunu takip edebilmeli ve belirlenen kontrol merkezine veri aktarımı
sağlayabilmelidir.
7.1.3. Konum bilgisinin kontrol merkezine gönderim periyodu en az 10 saniye olmalı ve kontrol
merkezi tarafindan uzaktan parametrik olarak ayarlanabilmelidir.
7.1.4. İnternet bağlantısının olmadığı durumlarda en az 3000 adet konum bilgisini kendi hafızasında
tutabilmeli ve bağlantı sağlandığında belirlenen kontrol merkezine yükleyebilmelidir.
GPS: ABD menşeili CDMA sinyal kodlu sistem
GLONASS: Rusya menşeili FDMA sinyal kodlu sistem
BeiDou: Çin menşeili CDMA sinyal kodlu sistem
GALILEO: Avrupa Birliği menşeili CDMA sinyal kodlu sistem
7.2.
7.3.
Kamera Sistemi Montajı
7.2.1. Kullanılan kameraların şoför ve yoleu kimliğinin tanımlanabilmesine yardımcı olabilmesi için
çözünürlüğü asgari 2 MP olmalıdır.
7.2.2. Gidiş istikametindeki yol kesimini kayıt altına alan kameraların görüntü sensörünün dinamik
aralığı asgari 120db olmalıdır.
7.2.3. Kameralar tarafından kayıt altına alınan görüntüler, kontrol
formatta doğrudan veya görüntü kayıt cihazı vasıtasıyla iletilebilir olmalıdır.
7.2.4. Araç içerisini
görüntü sensörü bulunmalıdır.
7.2.5. Gidiş
merkezi tarafindan belirlenecek
kayıt altuna alan kameraların
istikametindeki yol
kameralar Led Flicker Mitigation özelliğine sahip olmalıdır.
global shutter özellikli
kesimini kayıt altıma alan
7.2.6. Araç içine takılan kameralar en az IP65 koruma standardına sahip olmalıdır.
7.2.7.
7.2.8.
Kameralar, -40°~+80° sıcaklık aralığında çalışabilme özelliğine sahip olmalıdır.
Kameralar, görüntüleri kayıt cihazına kablo üzerinden iletmelidir. Kablolar,
BM/AEK Regülasyon 1189 onaylı olmalıdır.
7.2.9 Kameralar, kullanıldığı aracın elektrik sistemine uygun çalışacak şekilde güç bağlantılarını
desteklemeli ve bu güç yapılarına uyumlu şekilde çalışabilme özelliğine sahip olmalıdır.
7.2.10. Kameralar ISO 16750-310 ve asgari IK0811 dayanıklılık standartlarına uygun olmalıdır.
7.2.11. Araç içerisini kayıt altına alan kameralar, TS EN 6247112
uygun entegre Infrared (IR)13 aydınlatmaya sahip olmalıdır.
7.2.12. Kameralar, asgari 110° yatay, 50° dikey görüş açısına sahip olmalıdır.
Görüntü Kayıt Cihazı Montajı
standardına
7.3.1. -30°~+70° sıcaklık aralığında sorunsuz çalışabilme özelliğine sahip olmalıdır.
7.3.2. Kaydedilen verilere yetkisiz erişimi engelleyecek asgari güvenlik mekanizmalarına sahip
olmalıdır.
7.3.3. Asgari 4G/LTE 4 bağlantılarını desteklemelidir.
7.3.4. Montajı yapılan araçta acil durum butonu bulunması halinde, butona basıldığında kayıtları, ilgili
buton aktivasyonu ile bağlantısı anlaşılabilir bir şekilde kaydetme özelliğine sahip olmalıdır.
7.3.5. Belirlenen kontrol merkezi tarafindan uzaktan güncelleme ve kayıtlara uzaktan erişim özelliğini
haiz olmalıdır.
7.3.6. Görüntülerin güvenli, şifreli ve kesintisiz bir şekilde saklanmasını sağlamalıdır.
7.3.7. Görüntüler kontrol merkezi tarafından belirlenecek formatta sıkıştırılarak kaydedilmelidir.
Cihazın hafiza kapasitesi, görüntüleri en az 1 ay saklayabilecek yeterlilikte (cihaza bağlı kamera adedi başına
asgari 512 GB) olmalıdır.
7.3.8.
7.3.9.
Video kayıtları kontrol merkezi tarafından belirlenen parçalar halinde kaydedilmelidir.
Cihaza bağlı hafıza dolduğu zaman, ilk kayıtlardan başlayarak eski kayıtların üzerine yazmalıdır.
7.3.10. Montajı yapılan araçta acil durum butonu bulunması halinde, butona basıldığında cihaz
alarm moduna geçmeli ve pre-alarm (alarm anından 30 sn. öncesi) ve post-alarm (alarm anından
5 dk sonrası) zaman aralığını alarm anı olarak etiketleyerek kaydetmelidir, pre-alarm ve post-alarm
parametreleri, belirlenen kontrol merkezi tarafından uzaktan değiştirilebilmelidir.
7.3.11. Aracın kontak durumunu algıyabilmeli ve kontak açıldıktan en geç 1 dakika içerisinde veri
kaydına başlayabilmelidir.
7.3.12. Kontak kapandıktan sonra varsayılan olarak 15 dakika açık kalabilmeli ve bu açık kalma süresi
parametrik olarak değiştirilebilmelidir.
Görüntü Sensörü (WDR): Işık farkını dengeleyen teknolojidir. Işık patlamaları, aşırı aydınlık ve karanlık ortamlarda, yüksek ışığın görüntü
bozunumu ile düşük ışık alanlarının karanlıkta kalmasını engeller.
Global Shutter: ışık sinyallerini aynı anda pozlama yapabilen dijital pixel verilerine dönüştüren özelliktir.
7 Led Flicker Mitigation: Led ışık kaynaklarından kaynaklı oluşan titreşimi azaltan özelliktir.
- IP65: Toz geçirmeme ve düşük tazyikli sulara karşı koruma
BM/AEK Regulasyon 118: Alev dayanıklılığı
10 ISO 16750-3: Karayolu taşıtları, elektrikli ve elektronik ekipmanlar için çevre koşulları ve testler – mekanik testler
1 IK08: Darbe boyutu 5-29.5 cm’den düşen 1.7 Kg’lık nesneye karşı koruma
12 TS EN 62471: aydınlatma sistemlerinin fotobiyolojik güvenlik standartı
13 Infrared (IR): Kızılötesi ışın
H 4G/LTE: kablosuz iletim teknolojisidir.
7.3.13. Panik butonuna basıldığında kaydedilen görüntüleri güvenlik ve doğrulama amacıyla
işaretleyebilmelidir.
7.3.14. Unicast15 ve multicast1 video iletimi yapabilme özelliğine sahip olmalıdır.
7.3.15.
7.3.16.
USB Type-e portu bulunmalıdır.
ISO 16750-310 standardına uygun ve BM/AEK Regülasyon 1017 onayı olmalıdır.
7.3.17. Kullanıldığı aracın elektrik sistemine uygun çalışacak şekilde güç bağlantılarını desteklemeli ve
bu güç yapılarına uyumlu şekilde çalışabilme özelliğine sahip olmalıdır.
7.3.18. Elektrik bağlantısının kesilmesi durumunda mevcut kaydedilen görüntülerin etkilenmemesi
özelliğine sahip olmalıdır.
7.4. Acil Durum Butonu Montajı
7.4.1. En az 3 cm çapında ve kırmızı renkte olmalıdır.
7.4.2.
7.4.3.
Görüntü kayıt cihazı ile güç ve veri bağlantısı bulunmalıdır.
Asgari IP6418 koruma standardına sahip olmalıdır.
7.4.4. M19 kategorisi araçta bir adedi şoför mahallinde olmak üzere asgari 2 adet bulunmalıdır,
bulunması halinde M220 ve M32 kategori araçlarda şoför mahallinde bir adet ve bunun dışında her 4 metrede
asgari 1 adet olmak üzere araç içerisinde eşit olarak dağıtılmış acil durum butonları konumlandırılmalıdır ve
çift katlı araçlarda acil durum butonu her kata ayrıca uygulanmalıdır.
7.4.5. Şoför mahallinde bulunuyorsa aydınlatma özelliği bulunmamalıdır.
7.4.6. Şoför mahalli dışında yer alıyorsa aydınlatma özelliğine sahip olmalıdır.
15 Unicast Video lletimi: noktadan noktaya veri iletimi sağlar.
16 Multicast Video İletimi: noktadan belirli bir gruba veri iletimi sağlar
17 BM/AEK Regülasyon 10: Radyo Parazitleri (Elektromanyetik Uyumluluk)
IN IP64: Toz geçirmeme ve su sıçramasına karşı koruma
Teknik Servis Raporu alınır.
1 M1 Tip Araç: Yolcu taşımacılığında kullanılan, sürücü dahil en fazla 9 oturma yeri olan motorlu araçtır.
2 M2 Tip Araç: Yolcu taşımacılığında kullanılan, sürücü dahil 9’dan fazla oturma yeri olan ve azami ağırlığı 5 tonu aşmayan motorlu araçtır
M3 Tip Araç: Yolcu taşımacılığında kullanılan, sürücü dahil 9’dan fazla oturma yeri olan ve azami ağırlığı 5 tonu aşan motorlu araçtır.